Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene

 

Istoric

Consiliul European a conchis în anul 1999 că drepturile fundamentale aplicabile la nivelul Uniunii Europene trebuie consolidate într-o cartă, pentru a le oferi o vizibilitate sporită. Astfel, în decembrie 2000, la Nisa, Carta a fost proclamată oficial de către Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisie. Carta a căpătat caracter juridic obligatoriu odată cu intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, în decembrie 2009, având acum o forță juridică echivalentă cu cea a tratatelor Uniunii Europene.

Rol

Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene asigură protecția drepturilor fundamentale ale cetățenilor din Uniunea Europeană. Aceasta reprezintă un instrument modern și amplu al legislației UE, destinat să protejeze și să promoveze drepturile și libertățile individuale, ținând cont de schimbările din societate, de progresul social, precum și de evoluțiile științifice și tehnologice.

Conţinut

Prin respectarea competențelor și sarcinilor Uniunii Europene, precum și a principiului subsidiarității, Carta reafirmă drepturile stabilite pe baza tradițiilor constituționale și a angajamentelor internaționale comune ale statelor membre ale UE. Acestea includ Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale, Cartele sociale adoptate de UE și Consiliul Europei, precum și jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene și a Curții Europene a Drepturilor Omului. Prin oferirea unei mai mari clarități și vizibilități drepturilor fundamentale, Carta contribuie la asigurarea securității juridice la nivelul Uniunii Europene.

Carta conține un preambul și 54 de articole, grupate în șapte capitole, care cuprind aspecte precum: demnitatea (demnitate umană, dreptul la viață, dreptul la integritate al persoanei, interzicerea torturii și a pedepselor sau tratamentelor inumane sau degradante, interzicerea sclaviei și a muncii forțate); libertățile (dreptul la libertate și la siguranță, respectarea vieții private și de familie, protecția datelor cu caracter personal, dreptul la căsătorie și dreptul de a întemeia o familie, libertatea de gândire, de conștiință și de religie, libertatea de exprimare și de informare, libertatea de întrunire și de asociere, libertatea artelor și științelor, dreptul la educație, libertatea de alegere a ocupației și dreptul la muncă, libertatea de a desfășura o activitate comercială, dreptul de proprietate, dreptul de azil, protecția în caz de strămutare, expulzare sau extrădare); egalitatea (egalitatea în fața legii, nediscriminarea, diversitatea culturală, religioasă și lingvistică, egalitatea între bărbați și femei, drepturile copilului, drepturile persoanelor în vârstă, integrarea persoanelor cu dizabilități); solidaritatea (dreptul lucrătorilor la informare și la consultare în cadrul întreprinderii, dreptul de negociere și de acțiune colectivă, dreptul de acces la serviciile de plasament, protecția în cadrul concedierii nejustificate, condiții de muncă echitabile și corecte, interzicerea muncii copiilor și protecția tinerilor la locul de muncă, viața de familie și viața profesională, securitatea socială și asistența socială, protecția sănătății, accesul la serviciile de interes economic general, protecția mediului, protecția consumatorilor); drepturile cetățenilor (dreptul de a alege și de a fi ales în Parlamentul European, dreptul de a alege și de a fi ales în cadrul alegerilor locale, dreptul la bună administrare, dreptul de acces la documente, Ombudsmanul European, dreptul de petiționare, libertatea de circulație și de ședere, protecția diplomatică și consulară); justiția (dreptul la o cale de atac eficientă și la un proces echitabil, prezumția de nevinovăție și dreptul la apărare, principiile legalității și proporționalității infracțiunilor și pedepselor, dreptul de a nu fi judecat sau condamnat de două ori pentru aceeași infracțiune); dispoziții generale.

 

Aplicabilitate

În ceea ce privește domeniul de aplicare, Carta se aplică instituțiilor, organelor, oficiilor și agențiilor Uniunii Europene în toate activitățile lor. Aceasta nu extinde competențele și sarcinile ce le sunt atribuite prin tratate. De asemenea, Carta se aplică și statelor membre atunci când implementează legislația europeană.

Totodată, Carta se aplică în strânsă legătură cu sistemele naționale și internaționale de protecție a drepturilor fundamentale, inclusiv cu Convenția europeană a drepturilor omului.

Alte aspecte relevante referitoare la aplicabilitatea Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene pot fi consultate aici:

 

Rapoarte anuale

Începând din 2010, Comisia Europeană publică anual un raport care urmărește progresele în aplicarea Cartei. Din 2021, ca parte a strategiei de consolidare a aplicării Cartei în UE, raportul se axează anual pe un domeniu tematic distinct de importanță strategică reglementat de legislația Uniunii Europene.

 

Rapoarte europene relevante

 

Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene (FRA)

Uniunea Europeană a înființat în 2007 Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene, un organism independent destinat să contribuie la asigurarea faptului că prevederile Cartei sunt cunoscute și respectate în cadrul UE.

Enciclopedia FRA referitoare la Cartă – Charterpedia.

 

Programe europene de finanțare

Programul Cetățeni, Egalitate, Drepturi și Valori 2021 – 2027 (CEDV) are ca obiectiv susținerea și dezvoltarea unor societăți deschise, democratice, egale și incluzive, bazate pe statul de drept. Acesta include crearea unei societăți civile dinamice, care să dispună de mijloace de acțiune, să încurajeze participarea democratică, civică și socială a cetățenilor și să cultive diversitatea bogată a societății europene, pe fundamentul valorilor, istoriei și memoriei comune europene.

 

Evenimente

Cea de-a doua reuniune a Comitetului național pentru Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene

În data de 23 septembrie 2024, Institutul Român pentru Drepturile Omului a participat la cea de a doua reuniune a Comitetului național pentru Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene care a avut loc la sediul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Sub coordonarea MIPE, în calitate de instituție responsabilă de îndeplinirea și respectarea condiției favorizante a Cartei pe întreaga perioadă de programare, a fost constituit Comitetul pentru Carta Drepturilor Fundamentale a UE, cu rolul de a oferi consiliere și recomandări autorităților de management cu privire la cazurile de nerespectare a prevederilor Cartei și pentru gestionarea reclamațiilor de încălcare a drepturilor prevăzute în Cartă. Din Comitet fac parte reprezentanți din partea fiecărei autorități de management, Direcția Generală Programare și Coordonare Sistem (MIPE), Institutul Român pentru Drepturile Omului, Avocatul Poporului, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, precum și Autoritatea Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați. În cadrul acestui Comitet pot fi invitate și alte părți interesate, în funcție de specificitatea aspectelor discutate.

În cadrul evenimentuluia fost propusă modificarea Regulamentului de Organizare și Funcționare a Comitetului și Mandatul de reprezentare, în cazul în care atât membrul titular, cât și membrul supleant nu ar putea participa. Totodată, a fost aprobată modificarea componenței Comitetului pentru Carta UE prin invitarea Consiliului de Monitorizare a implementării Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități și a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, ca membri în Comitet. Cele două instituții propuse să facă parte din Comitetul pentru Cartă au fost acceptate cu unanimitate de voturi ca membri cu drepturi depline. În calitate de nou membru al Comitetului pentru Cartă, reprezentantul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, aflată în subordinea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), a exprimat deschiderea Autorității de a se integra cât mai activ în lucrările acestui Comitet. ANPDPD este mecanismul de coordonare a Convenției ONU pentru protecția persoanelor cu dizabilități și gestionează strategiile, metodologiile și politicile privind protecția persoanelor cu dizabilități.

Cu acest prilej, a fost adusă în atenție reorganizarea instituțională apărută ca urmare a punerii în aplicare a H.G. nr. 44/2024, prin care coordonarea Comitetului pentru Cartă a fost transferată din sarcina Direcției Generale Programare și Coordonare Sistem (DGPCS) în sarcina Direcției Comunicare și Cooperare Internațională (DCCI).

Importanța Cartei Drepturilor Fundamentale a UE în contextul utilizării fondurilor pentru perioada 2021-2027 este conferită de faptul că aceasta reprezintă o condiție favorizantă orizontală (CFO), o cerință-cheie impusă de Comisia Europeană, urmărită orizontal în toate programele și finanțările pe care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene le gestionează.

O intervenție notabilă a avut Direcția Cooperare Europeană și Internațională (DCEI), care a prezentat structura fiecărui program și secțiunea „Povești de succes” a platformei, cu o incursiune pe www.kohesio.ec.europa.eu, subliniindu-se importanța interacțiunii directe cu persoanele interesate de tema finanțărilor comunitare și naționale, beneficiari sau potențiali beneficiari, pe care platforma o oferă. A fost evidențiată ideea de promovare a fondurilor europene, implicit a platformei www.oportunități-ue.gov.ro, care reprezintă un single entry point, menționat în Acordul de Parteneriat, și în a cărei coordonare este implicat întregul personal DCCI.

Autoritatea pentru Certificare și Plată a propus ca la Articolul 6, alin. 5, punctul „cazurile de neconformitate cu Carta apărute în procesul de implementare din fonduri UE, semnalate instituției sau structurii lor de orice persoană sau organizație” să se completeze cu sintagma „dacă este cazul”, propunerea fiind motivată de faptul că s-ar putea să nu existe raportări pe speță. Această propunere a fost acceptată și astfel a fost supusă la vot noua versiune a Regulamentului de Organizare și Funcționare a Comitetului pentru Cartă. În ceea ce privește cazurile în care operațiunile sprijinite din fondurile aferente politicii de coeziune nu au respectat Carta, precum și eventualele plângeri referitoare la nerespectarea principiilor Cartei, s-a precizat că în urma centralizării răspunsurilor transmise, nu a fost primită nicio mențiune cu privire la plângeri de această natură. Au mai fost propuse mecanisme online de sesizare cu privire la cazuri în care au fost lezate drepturile persoanelor cu dizabilități în contextul utilizării fondurilor europene.

Direcția Comunicare și Cooperare Internațională a susținut o prezentare a bunelor practici legate de comunicarea proiectelor finanțate cu fonduri europene. Au fost evidențiate campaniile realizate pe rețelele sociale prin două proiecte desfășurate în perioada 2022-2023. Unul dintre exemple a fost evenimentul-gală „România modernizată cu fonduri europene”, din noiembrie 2022, care a avut și o componentă de social media. A fost prezentată platforma www.oportunități-ue.gov.ro, fiind explicați pașii de urmat pentru identificarea și aplicarea pentru un proiect european din programe gestionate centralizat de către Comisia Europeană, sau aflate în gestiune partajată. De asemenea, a fost lansată participanților invitația de a transmite Secretariatului permanent teme de interes, întrebări cu privire la modul în care se va asigura în continuare respectarea prevederilor Cartei în etapa de monitorizare a implementării proiectelor. S-a subliniat importanța stabilirii unui dialog cu instituțiile relevante în domeniul respectării drepturilor omului pentru ca toți cei implicați să beneficieze de expertiza acestora privind conformitatea cu principiile Cartei.

În continuare, Institutul Român pentru Drepturile Omului a susținut o prezentare privind problematica drepturilor omului și respectarea acestora, principiile orizontale, atribuțiile IRDO, bunele practici și uzanțele internaționale, precum și situațiile în care Carta a fost încălcată în diverse state membre și uneori chiar de către instituțiile europene. S-a precizat că încă dinainte de perioada de programare 2021-2027, IRDO s-a implicat în promovarea Cartei drepturilor fundamentale a UE și a detaliat aspecte privind cooperarea și colaborarea în domeniul fondurilor europene, importanța promovării Cartei, precum și provocările ce pot apărea în procesul de implementare a proiectelor ținând cont de necesitatea respectării condiției favorizante orizontale. În finalul reuniunii, reprezentantul Direcției Cooperare Europeană a reamintit că a fost creată o adresă de e-mail dedicată (carta.fonduri@mfe.gov.ro), la care pot fi transmise întrebări, solicitări de puncte de vedere sau orice situații de neconformitate semnalate de beneficiari. Următoarea întâlnire a Comitetului este preconizată pentru luna septembrie 2025.