Institutul Român pentru Drepturile Omului
Agenda 2030
- Rezoluția Adunării Generale a ONU A/RES/70/1 - Transformarea lumii noastre: Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă (engleză, română)
- Raportul Raportorului Special pentru promovarea și protecția drepturilor omului în contextul schimbărilor climatice A/HRC/50/39 (engleză)
- Declarația de la Mérida: Rolul instituțiilor naționale pentru drepturile omului în implementarea Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă (engleză)
- Indicatori și date pentru drepturile omului și dezvoltarea durabilă: ghid pentru instituțiile naționale pentru drepturile omului realizat de Institutul Danez pentru Drepturile Omului și Alianța Globală a Instituțiilor pentru Drepturile Omului (GANHRI) (engleză)
- Instituțiile naționale pentru drepturile omului ca forță motrice pentru dezvoltarea durabilă. Bune practici pentru programarea și monitorizarea ODD-urilor (engleză)
- Raportul Consiliul directorilor executivi ai sistemului ONU pentru coordonare (2017) - A nu lăsa pe nimeni în urmă: egalitatea și nediscriminarea la baza dezvoltării durabile (engleză)
- Declarația Comitetului pentru drepturi economice, sociale și culturale: Angajamentul de a nu lăsa pe nimeni în urmă: Pactul internațional cu privire la drepturile economice, sociale și culturale și Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă (engleză)
- Propuneri ale Înaltului Comisariat pentru Drepturile Omului la Formulul de nivel înalt cu privire la dezvoltarea durabilă (2016) (engleză)
- Instrument de explorare a datelor privind ODD și drepturile omului (engleză)
- Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor Următorii pași către un viitor european durabil. Acțiunea europeană pentru durabilitate
- Concluziile Consiliului Uniunii Europene din 9 aprilie 2019
- Concluziile Consiliului Uniunii Europene din 22 iunie 2021
- Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030 (SNDDR, 2020)
- Planul Național de Acțiune pentru implementarea SNDDR 2030
- Raport privind explorarea mecanismelor instituționale ale României pentru atingerea obiectivelor durabile, OCDE (2020)
- Raportul Național Voluntar al României privind atingerea ODD-urilor (2018)
- Declarația Parlamentului României privind Obiectivele Dezvoltării Durabile (2016)
- Agregatorul de date statistice multi-disciplinare, realizat de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă
- Indicatori naționali pentru dezvoltare durabilă ORIZONT 2020
- Drepturile Femeilor. O viață fără violență este dreptul fiecărei femei - Adrian Bulgaru (coord.), Daniela Albu, Maria-Beatrice Berna
- Schimbările climatice şi impactul acestora asupra drepturilor omului - Adrian Bulgaru (coord.), Daniela Albu, Anca Moț, Maria-Beatrice Berna
- Drepturile Copilului. Dreptul la educație - Adrian Bulgaru (coord.), Eugen Stoica, Maria-Dorina Stoica, Anca Moț
Agenda 2030 – abordarea Obiectivelor Dezvoltării Durabile din prisma drepturilor omului
Marți, 15 octombrie, IRDO a susținut videoconferința cu tema: „Agenda 2030 - o abordare din perspectiva drepturilor omului a Obiectivelor Dezvoltării Durabile”. Activitatea a fost organizată de centrele CRREC și American Corner din cadrul CCD Bacău, în colaborare cu Institutul Român pentru Drepturile Omului, și a vizat elevi și cadre didactice.
În acest context, participanții s-au familiarizat cu activitatea Institutului Român pentru Drepturile Omului în domeniul promovării și susținerii atingerii Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, precum și cu activități desfășurate în colaborare cu instituții naționale și ONG-uri. Au fost trecute în revistă întâlnirile ONU la nivel înalt și documentele programatice prin intermediul cărora s-a conturat și a evoluat de-a lungul timpului conceptul de dezvoltare durabilă, fiind explicat contextul în care statele membre ONU au adoptat în 2015 „Transformarea lumii noastre: Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă”, considerat Carta secolului 21 pentru popoare și pentru umanitate. Documentul stabilește o viziune pentru dezvoltarea durabilă bazată pe standardele internaționale privind drepturile omului, punând egalitatea și nediscriminarea în centrul eforturilor pentru dezvoltare și cuprinzând nu numai drepturile economice și sociale, ci și drepturile civile, politice și culturale, inclusiv dreptul la dezvoltare. Un prilej de reflecție l-a constituit și faptul că în document se afirmă că „s-ar putea ca generația acestui secol să fie prima care să reușească să elimine sărăcia și foametea, dar este posibil să fie și ultima generație care ar mai avea șansa să salveze planeta”.
Organizația Națiunilor Unite, instituțiile naționale pentru drepturile omului și alte organizații care apără egalitatea și drepturile omului trebuie să vegheze ca Obiectivele Dezvoltării Durabile să fie implementate, respectând normele de drept internațional în materia drepturilor omului. În abordarea Agendei 2030 sunt imperative trei principii de bază: 1) abordarea bazată pe drepturile omului; 2) nimeni nu trebuie lăsat în urmă (respectarea drepturilor categoriilor vulnerabile); 3) combaterea inegalității de gen și emanciparea femeilor.
Cu această ocazie au fost subliniate conținutul și importanța Agendei 2030, aducându-se în discuție Rezoluția Parlamentului European din 2023, dar și Raportul și Summitul ONU privind Obiectivele Dezvoltării Durabile organizat la New York în perioada 18-19 septembrie 2023. Totodată, s-a evidențiat necesitatea de a acționa concret prin parteneriate puternice pentru ca dezideratele Agendei să fie realizate până în 2030, subliniindu-se cele mai stringente provocări care ar putea încetini sau împiedica realizarea Obiectivelor Agendei 2030. Printre acestea se numără discrepanțele dintre săraci și bogați, inegalitățile, discriminarea, lipsa accesului egal la locuințe, la educație, la servicii de sănătate și apă potabilă, conflictele de pe glob care amenință dreptul la viață, pacea și siguranța tuturor.
Discuțiile s-au concentrat pe stadiul realizării Obiectivelor pentru Dezvoltare Durabilă atât la nivel național, cât și global, precum și pe activitățile de formare, cercetare, informare și conștientizare prin care IRDO sprijină atingerea Obiectivelor Dezvoltării Durabile.
La eveniment au participat aproximativ 1125 de liceeni și 90 de cadre didactice din numeroase instituții de învățământ din județul Bacău: Colegiul Național „Ferdinand I”, Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, Colegiul Economic „Ion Ghica”, Colegiul „Mihai Eminescu”, Colegiul Național Catolic „Sf. Iosif”, Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” și Liceul Teoretic „Henri Coandă” din Bacău; Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” și Colegiul Național „Grigore Moisil” din Onești; Colegiul Tehnic „Dimitrie Ghika” din Comănești; Liceul Teoretic „Spiru Haret” din Moinești.
Imnul Sustenabilității
Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă a lansat Imnul Sustenabilității la Colegiul Național „Spiru Haret” din București, în data de 25 octombrie. Aici, IRDO a derulat de-a lungul timpului, prin perspectiva parteneriatului încheiat între cele două instituții, o multitudine de activități de formare și conștientizare destinate copiilor și tinerilor. Totodată, reprezentanți ai Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă fac parte și din Grupul de Lucru al Institutului pentru Drepturile Omului pentru promovarea drepturilor femeilor și a categoriilor vulnerabile.
În acest context, IRDO a promovat la rândul său Imnul Sustenabilității cu prilejul Zilei Naționale a Sustenabilității, desemnată în data de 27 octombrie, în cadrul tuturor unităților de învățământ partenere. Mai mult, Institutul a prezentat și informații privind proiectul „Balanța Diversității”, lansat de către Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă.Acest proiect deinformare și conștientizare privind sustenabilitatea a constat în confecționarea de obiecte artizanale care ilustrează cele 17 Obiective ale Dezvoltării Durabile. Pentru acces facil la detaliile privind acest proiect a fost creat un cod QR, care va fi vizibil în gări și aeroporturi, școli și alte instituții publice.
Stadiul realizării Obiectivelor Dezvoltării Durabile la nivel național și internațional
Membrii Grupului de lucru al Institutului Român pentru Drepturile Omului pentru promovarea drepturilor femeilor și ale categoriilor vulnerabile au analizat conținutul și recomandările Raportului ONU „Progresul în realizarea obiectivelor dezvoltării durabile 2023 – situația egalității de gen în momentul de față”.
Cele mai recente date privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, cu precădere cele cu privire la ODD 5, sugerează că lumea nu este pe cale de a atinge egalitatea de gen până în 2030, iar pandemia de Covid-19 a contribuit la diminuarea perspectivelor de realizare a egalității de gen.
Datele stadiului de implementare globală a ODD 5 arată că mai mult de 1 din 4 femei cu vârsta de peste 15 ani a fost supusă violenței partenerului cel puțin o dată în viață. Raportul oferă o incursiune asupra celor mai recente dovezi privind egalitatea de gen reflectată în toate cele 17 obiective, evidențiind calea lungă de urmat pentru atingerea acesteia. Pornind de la datele prezentate în Raport, membrii Grupului de lucru au analizat și dezbătut situația egalității de gen și a reprezentativității femeilor la nivel național.
Abordarea atingerii ODD-urilor la nivelul administrației centrale
Intervenția dnei Ana Maria Iacoviță, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, în cadrul Conferinței Anuale a Drepturilor Omului „75 de ani de la adoptarea Declarației universale a drepturilor omului: Educația pentru drepturile omului - Demnitate, Libertate și Dreptate pentru toți”, organizată de Institutul Român pentru Drepturile Omului în data de 12 decembrie 2023
„Azi, cu ocazia celebrării Zilei Internaționale a Drepturilor Omului și aniversarii a 75 de ani de la adoptarea Declarației universale a drepturilor omului, reiterez nevoia abordării bazate pe drepturile omului, orientată pe societăți pașnice și echitabile și pe respectarea statului de drept care asigură o dezvoltare durabilă și incluzivă.
Pentru ca principiile și mecanismele privind drepturile omului să se afle în prim-planul punerii în aplicare a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, cadrul de guvernanță al dezvoltării durabile în statele membre ONU trebuie să fie clar și eficient.
Coordonarea la nivel național a implementării celor 17 ODD a fost realizată în 2017 prin înființarea Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă (DDD), o entitate robustă creată la centrul guvernului, subordonată prim-ministrului, care a accelerat punerea în aplicare a cadrului de guvernanță pentru consolidarea coerenței politicilor de dezvoltare durabilă.
Sub coordonarea DDD, în 2018, a fost elaborată Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030, printr-un amplu proces participativ, aprobată ulterior prin Hotărâre de Guvern. SNDDR reprezintă cadrul care ghidează strategiile sectoriale în vederea sprijinirii implementării ODD-urilor în România și include 104 obiective până în 2030, în cadrul acesteia fiind adaptate cele 17 ODD-uri la contextul și prioritățile naționale.
În 2022 a fost adoptat un Plan Național de Acțiune (PNA) pentru punerea în aplicare a strategiei. Acțiunile incluse în PNA vizează, în principal, coordonarea interinstituțională, astfel încât ministerele de resort și alte instituții să fie implicate în mod activ în implementarea SNDDR.
O entitate cheie înființată prin SNDDR este Comitetul Interdepartamental pentru Dezvoltare Durabilă (CIDD), un organism consultativ format din miniștrii cabinetului, condus de prim-ministru, care urmărește la cel mai înalt nivel procesul de implementare, monitorizare și revizuire a SNDDR.
Punerea în aplicare a SNDDR este, de asemenea, sprijinită de:
- Consiliul Consultativ pentru Dezvoltare Durabilă (CCDD), care include 34 de membri reprezentând mediul academic, comunitatea științifică și societatea civilă, al cărui rol este de a propune inițierea și elaborarea de documente programatice și metodologii pentru implementarea strategiei.
- Rețeaua națională de experți (aprox. 90) la nivel de ministere și instituții naționale (Nucleele de DD), care urmăresc implementarea ODD-urilor, monitorizarea și raportarea în domeniul lor de expertiză, acționând ca lianți între instituțiile subordonate, DDD și Institutul Național de Statistică (INS).
Pentru a recunoaște contribuția personalului din instituțiile publice la implementarea Agendei 2030, în Clasificarea Ocupațiilor din România a fost introdusă meseria de expert în dezvoltare durabilă, o abordare unică în UE.
În toamna anului 2022, programul pilot de formare a fost finalizat, fiind absolvită prima promoție de experți în dezvoltare durabilă din România, 150 de angajați din administrația publică centrală.
- Coaliția „România Durabilă”, o inițiativă privată, apolitică, înființată de un ONG din România pentru un dialog permanent cu segmentele reprezentative ale societății civile și ale sectorului privat cu privire la implementarea și monitorizarea strategiei, acționând ca un canal de comunicare între guvern și cetățeni.
Setul național de indicatori de dezvoltare durabilă, validat în februarie 2022, include 291 de indicatori (243 de indicatori unici și 48 de indicatori multipli), dintre care 99 principali și 192 adiționali.
A fost construit un agregator de date statistice multidisciplinare cu un dublu rol: sprijinirea procesului decizional la nivelul administrației publice centrale (inclusiv prin poziționare anticipativă, proiectivă și prognoză a evoluțiilor socio-economice viitoare) și monitorizarea implementării strategiei. Pe lângă măsurătorile obiective, platforma include o secțiune dedicată percepției publice captate cu ajutorul a 50 de barometre de opinie publică.
În sprijinul atingerii obiectivelor SNDDR în sectorul de afaceri, a fost elaborat Codul Românesc de Sustenabilitate, ca instrument de raportare transparentă și nefinanciară a activităților companiilor din punctul de vedere al impactului operațiunilor lor asupra dezvoltării durabile. A fost creată o platformă online cu date deschise pentru publicarea rapoartelor și evidența entităților raportoare, cu acces la cele mai bune practici legate de sustenabilitate. Printre criteriile Codului, setul de orientări care servesc la clasificarea domeniilor de raportare privind sustenabilitatea, se numără și drepturile omului. Astfel, entitatea raportează strategiile, obiectivele, precum și măsurile adoptate pentru a asigura respectarea drepturilor omului atât la nivelul entității, cât și în cadrul lanțului valoric, inclusiv în ceea ce privește prevenirea muncii forțate, a exploatării copiilor prin muncă și a tuturor celorlalte forme de exploatare. Codul Sustenabilității fiind reglementat la finalul acestui an printr-o Hotărâre de Guvern.”
Totodată a fost evidențiat și analizat un studiu recent al Institutului German pentru Drepturile Omului privind impactul/riscurile asupra drepturilor omului în contextul măsurilor de atenuare și adaptare la schimbările climatice. Acest studiu contribuie la creșterea gradului de conștientizare a urgenței climatice și oferă o orientare pentru INDO cu privire la viitoare măsuri și politici care ar trebui adoptate pentru a evita impactul negativ al schimbărilor climatice.