Institutul Român pentru Drepturile Omului
Cursuri de formare
Cursuri și ateliere
Drepturile copiilor în sistemul judiciar românesc
La data de 30 ianuarie 2025, Institutul Român pentru Drepturile Omului a susținut un curs în cadrul tematicii ,,Drepturile copiilor în sistemul judiciar românesc. Reprezentarea copiilor în procesul judiciar în România. Răspunderea copiilor în Codul Civil actual. Răspunderea minorilor în Dreptul Penal.“ Evenimentul a fost inițiat de Institutul Român pentru Drepturile Omului și derulat de Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, prin Centrul Regional de Resurse pentru Educație Civică și American Corner Bacău.
Înscriindu-se pe linia mandatului Institutului de valorificare a rezultatelor cercetării prin activități de formare ce urmăresc creșterea nivelului de cunoaștere a drepturilor omului, activitatea a fost destinată unui număr de 28 clase, dintre care 667 elevi și 55 cadre didactice. Printre instituțiile de învățământ participante s-au numărat: Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău; Liceul Teoretic „Henri Coandă” Bacău; Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău; Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Bacău; Colegiul National Catolic „Sf. Iosif” Bacău; Colegiul National „Dimitrie Cantemir” Onești; Colegiul National „Grigore Moisil” Onești; Liceul Teoretic „Spiru Haret” Moinești; Colegiul National Pedagogic „Ștefan cel Mare” Bacău.
În vederea promovării și valorificării respectului față de drepturile și responsabilitățile pe care copiii le dobândesc încă din școală, IRDO a abordat această temă având ca scop înțelegerea unor concepte juridice incipiente, corelate cu informații ale legislației civile și penale din dreptul intern, tocmai pentru a se face cunoscute potențiale contexte și situații în care acestea pot avea impact asupra minorilor.
Aspectele prezentate au vizat cunoașterea principiilor fundamentale care au în vedere protecția drepturilor copilului în sistemul judiciar, cel mai important fiind interesul superior al minorului. Acesta reprezintă criteriul principal în baza căruia sunt luate deciziile care îi afectează în mod direct viața.
În planul interacțiunii copilului cu sistemul judiciar s-au prezentat situații potențiale în care copiii pot fi victime, martori, sau chiar autori ai unor fapte penale, sau ca părți implicate în litigii civile. Elemente de drept, precum răspunderea pe care o au în societate, în mediul comunitar, precum și la scoală, au fost inserate tocmai pentru a dobândi noi perspective și valențe care să îi formeze în spiritul respectării drepturilor și libertăților celorlalți, fără a aduce atingere acestor valori. Cu privire la responsabilitățile pe care minorii le au, au fost enunțate situațiile în care copiii au discernământ, ipoteze în care aceștia pot să răspundă penal, precum și care sunt consecințele săvârșirii unei fapte civile sau penale.
Materialul prezentat a fost structurat în 4 părți, oferind cadrul legal incident în materie civilă și penală, urmărind totodată și prezentarea unor aspecte practice, prin exemplele discutate, cu scopul de a educa tânăra generație spre valorificarea drepturilor, dar și asumarea răspunderii în societate. Mai mult, cursul a urmărit și atenția cadrelor didactice, oferind posibilitatea unei mai bune cunoașteri a legislației în domeniu de către aceștia.
De asemenea, atât pe parcursul discuțiilor cât și a comentariilor concluzive, s-a subliniat faptul că educația bazată pe valori, respectarea regulilor primare și a normelor morale constituie elementul fundamental, ulterior conștientizându-se importanța respectării normelor juridice care stau la baza sistemului juridic al oricărui stat de drept.
În încheiere a avut loc și o sesiune de întrebări și răspunsuri, dedicată lămuririi unor aspecte prezentate privind modelele comportamentale pe care societatea trebuie să le valorifice, necesitatea respectării legilor și conștientizarea permanentă a faptului că fiecare drept câștigat are în corolar o obligație de respectat.
Evenimentul a făcut vizibil rolul deosebit de important pe care îl are Institutul Român pentru Drepturile Omului în dialogul privind educația pentru drepturile omului la nivelul societății românești, capacitatea sa de a antrena în această dezbatere un număr mare de parteneri, precum și calitatea colaborărilor realizate.
Educație prin și pentru drepturile omului
Institutul Român pentru Drepturile Omului a participat cu un curs online intitulat „Drepturile copiilor în procesul judiciar” la proiectul educațional „Educație prin și pentru drepturile omului”, derulat de Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, prin Centrul Regional de Resurse pentru Educație Civică și American Corner Bacău. Înscriindu-se pe linia mandatului Institutului de valorificare a rezultatelor cercetării prin activități de formare ce urmăresc creșterea nivelului de cunoaștere a drepturilor omului, activitatea, susținută de șefa Sectorului Formare, a fost destinată unui număr de 815 de elevi și 57 de profesori din licee băcăoane.
Conturarea cadrului conceptual și prezentarea actelor normative privind drepturile copilului, cu accent pe Conventia ONU cu privire la drepturile copilului au fost îmbinate cu informații privind legislația internă, instituțiile, organismele și organizațiile din România cu atribuții în acest domeniu și cu aspecte practice concrete vizând prevenirea victimizării și protecția acestei categorii a populației.
Detalierea drepturilor copiilor în cadrul procedurilor de justiție juvenilă precum și discutarea drepturilor copiilor care participă la procedurile judiciare sau la procedurile conexe acestora, în calitate de victime și/sau martori, însoțite de exemple extrase din jurisprudența CEDO, au suscitat în mod deosebit interesul elevilor.
S-a insistat asupra faptului că minorii sunt titulari de drepturi și nu doar beneficiari ai activităților benevole ale adulților dar și asupra faptului că ei au drepturi care sunt însoțite de responsabilități în raport cu drepturile celorlalți. Au fost evidențiate aspecte privind grija ca în aplicarea drepturilor copilului să fie avut în vedere interesul superior al acestuia, preocuparea pentru proceduri adaptate nevoilor copilului, faptul că în funcție de vârstă și capacitatea de discernământ, minorii răspund în fața legii iar privarea de libertate se aplică numai ca o măsură de ultim grad.
Importanța acțiunilor privind educația și formarea tinerilor în dezvoltarea unei culturi a drepturilor omului
Institutul Român pentru Drepturile Omului a organizat, în sistem online, două sesiuni de formare pentru elevii din cadrul Colegiului Național „Ion Constantin Brătianu” din Hațeg, privind rolul și activitatea Institutului din perspectiva instituțiilor naționale de drepturile omului.
Prima parte a sesiunilor de formare s-a axat pe statutul instituțiilor naționale de drepturile omului, urmărindu-se ilustrarea particularităților acestora decurgând din standardele internaționale (Principiile de la Paris adoptate prin Rezoluția Adunării Generale nr. 48/134 din 20 decembrie 1993) și modul în care aceste particularități sunt aplicate la nivel național în organizarea și funcționarea celor mai importante instituții naționale de drepturile omului (Institutul Român pentru Drepturile Omului, Avocatul Poporului, Consiliul de monitorizare a implementării Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării).
A doua parte a sesiunilor de formare a fost consacrată specificului și mandatului Institutului Român pentru Drepturile Omului – prima instituție națională de drepturile omului de la nivel național care a constituit un model juridic-instituțional pentru celelalte instituții cu atribuții în domeniul drepturilor omului care au fost create ulterior.
Relevanța activității Institutului este evidențiată prin promovarea unei culturi a drepturilor omului și prin asumarea rolului de factor de echilibru între autorități și societatea civilă. Exercitând un mandat general de promovare a drepturilor omului având ca scop desfășurarea de activități specifice de promovare a drepturilor omului (cercetare, educație pentru drepturile omului, formare, informare, documentare), Institutul contribuie la realizarea idealurilor demnității umane în contextul societății românești.
Tinerii reprezintă un segment prioritar al acțiunilor desfășurate de către Institut, nu numai pentru că aceștia simt nevoia de a-și cunoaște și a le fi respectate drepturile și de a înțelege că existența propriilor drepturi trebuie dublată de conștientizarea responsabilităților, ci și pentru că informarea și educația pentru drepturile omului contribuie la dezvoltarea acestora în spiritul cetățeniei democratice, ca viitori participanți la viața comunității.
Consolidarea respectului în relația elevi-profesori prin asumarea de responsabilități
Institutul Român pentru Drepturile Omului a desfășurat cursuri de formare în cadrul Colegiului Tehnic de Transporturi Transilvania, Școala Gimnazială „Mihai Vodă”, Școala Gimnazială „Liviu Dan Mociu” și Școala Gimnazială „Gheorghe Șincai”. Aceste sesiuni de formare fac parte dintr-o campanie de susținere a exercitării dreptului la educație în rândul tinerilor. Promovarea drepturilor omului și a responsabilităților asociate pentru elevii din cadrul mai multor unități de învățământ din județul Cluj a avut la bază abordarea actuală și de perspectivă a procesului educațional, care presupune responsabilizarea întregii societăți, inclusiv a tinerilor.
Prin activitățile desfășurate, Institutul a urmărit diseminarea de informații de specialitate prin formare și informare, având ca obiectiv modificarea tiparelor mentale și comportamentale ale elevilor din unitățile de învățământ, în sensul respectării drepturilor omului, sensibilizarea elevilor la problemele specifice domeniului drepturilor omului și explicitarea unor situații concrete în care sunt încălcate drepturi sau libertăți fundamentale.
Educarea și formarea elevilor în spiritul respectării drepturilor omului, a eliminării discriminării și violenței, a proliferării unui climat social bazat pe respectarea valorilor umaniste ale păcii, toleranței, acceptării, incluziunii sociale, participării și asumării de responsabilități constituie un demers care le conferă elevilor informațiile necesare întăririi capacității acestora de a înțelege provocările care apar în cadrul sistemului educațional.
Principalul obiectiv al activităților realizate de Institut face parte din misiunea acestuia privind dezvoltarea unei culturi a drepturilor omului în rândul tinerilor, prin sensibilizarea elevilor față de problemele existente în materia drepturilor omului și modificarea percepției, a atitudinilor și comportamentelor acestora în sensul respectării valorilor umaniste (toleranță, acceptare, nediscriminare etc.)
Sesiunile de formare au vizat în mod special sensibilizarea și conștientizarea tinerilor asupra importanței respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, dar și promovarea unui climat bazat pe înțelegere și respect în cadrul unităților de învățământ.