Evenimente

Una dintre atribuţiile Institutului Român pentru Drepturile Omului este „informarea organismelor publice, a organizaţiilor neguvernamentale şi a cetăţenilor, în special prin aducerea la cunoştinţa acestora a documentelor, practicilor şi uzanţelor internaţionale în domeniul drepturilor omului...”.
 O modalitate importantă prin care IRDO se achită de această îndatorire este organizarea unor evenimente sub formă de conferinţe, seminarii, simpozioane, colocvii, mese rotunde la care sunt invitaţi să participe în calitate de moderatori şi lectori specialişti recunoscuţi în domeniul drepturilor omului, atât din cadrul institutului cât şi din afara acestuia, din ţară şi din străinătate, pentru a prezenta şi dezbate împreună cu participanţii la eveniment diferite teme din problematica drepturilor omului.
 Printre participanţii la aceste manifestări se numără reprezentanţi ai acelor categorii socio-profesionale care prin natura funcţiei şi/sau profesiei lor intră în contact cu diferiţi membri ai societăţii civile, iar în relaţiile ce se stabilesc cu aceştia trebuie să primeze principiile şi standardele drepturilor omului. Dintre aceştia fac parte: reprezentanţi ai profesiei juridice – judecători, avocaţi, procurori; reprezentanţi ai poliţiei, jandarmeriei, ai personalului din penitenciare; reprezentanţi ai corpului didactic – educatori în învăţământul preşcolar, învăţători, profesori, profesori universitari; reprezentanţi ai presei scrise şi audio-vizuale; medici, biologi, chimişti, fizicieni etc. Nu în ultimul rând ca importanţă, în rândul participanţilor se află, aproape fără excepţie, elevi şi studenţi precum şi reprezentanţi ai unor ONG uri a căror activitate şi sferă de interese au tangenţă cu drepturile omului.

Evenimente nerepetabile consacrate unor teme sau momente din domeniul drepturilor omului

Anul 2019

15 ianuarie
  De Ziua Culturii Naţionale, 15 Ianuarie 2019, a avut loc festivitatea de premiere a câştigătorilor concursului de eseuri „De ce îmi place...”, lansat de Institutul Român pentru Drepturile Omului, în colaborare cu Grupul Editorial Corint şi Muzeul Municipiului Bucureşti-Palatul Şuţu. Cei trei parteneri şi-au unit eforturile în acest proiect în virtutea misiunii educative asumate, concretizând astfel o importantă latură a educaţiei, aşa cum aceasta reiese din Art. 29 al Convenţiei Internaţionale cu privire la Drepturilor Copilului, şi anume „educarea copilului în spiritul respectului faţă de părinţii, limba sa, de identitatea şi valorile sale culturale, faţă de valorile naţionale ale ţării în care acesta locuieşte, ale ţării de origine, precum şi faţă de civilizaţii diferite de a sa”.

Concursul a constat în crearea unor eseuri având ca tematică personalităţi culturale şi figuri istorice româneşti şi s-a adresat copiilor cu vârste cuprinse între 12 şi 16 ani. Ziua de premiere nu a fost întâmplător aleasă, ci a vizat omagierea unor embleme culturale ale României, ca o contribuţie naţională la cultura europeană, în special în contextul preluării de către ţara noastră a preşedinţiei Consiliului European.

Lucrările copiilor au vizat, de asemenea, prezentarea unor personalităţi din diferite  domenii şi – suprinzător, dar îmbucurător – au prezentat nu numai figuri foarte cunoscute, ci şi unele pe nedrept uitate sau care fac parte din patrimoniul cultural local sau regional (la concurs s-au înscris participanţi din 5 judeţe: Bucureşti-Ilfov, Cluj, Hunedoara, Prahova şi Vrancea): Regina Maria, Regele Ferdinand I, Mircea Eliade, Badea Cârţan, Nicolae Păulescu, Ana Aslan, Emil Racoviţă, Ecaterina Teodoroiu, Ioan Buteanu, Petre Liciu, Marin Sorescu, Henri Coandă etc.     

Premiile, în număr de 10, au constat în pachete de cărţi oferite de Grupul Editorial Corint, prin Flori Mihalache, PR Director, prezentă la festivitate. De asemenea, câştigătorii au beneficiat, din partea Muzeului Municipiului Bucureşti – Palatul Şuţu, de o vizită ghidată gratuită a expoziţiilor.

27 ianuarie
   Cu ocazia Zilei Internaţionale de Comemorare a Victimelor Holocaustului, moment de reflecţie asupra consecinţelor tragice pe care manifestările de tip extremist le-au avut asupra valorilor solidarităţii umane, ale democraţiei şi ale respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, marţi, 29 ianuarie 2019, s-a desfăşurat la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” din Ploieşti, un program educativ dedicat marcării acestei zile, cu tema „Rememorarea Holocaustului”, organizat de Colegiul Economic „Virgil Madgearu” din Ploieşti în colaborare cu Institutul Român pentru Drepturile Omului şi Fundaţia „Adolescenţa”.

În cadrul programului, la care au participat elevi ai claselor a X-a ale colegiului precum şi cadre didactice, s-a urmărit conştientizarea evenimentelor care au avut loc în timpul holocaustului, pentru ca tânăra generaţie să înveţe din lecţiile trecute, să acţioneze împotriva discriminării, să apere valorile democratice în comunitatea lor. Tema aleasă de Organizația Națiunilor Unite în ceea ce privește manifestările organizate în acest an cu ocazia Zilei de comemorare a victimelor holocaustului a fost "Rememorarea Holocaustului: Cereţi şi apăraţi drepturile omului". Ea marchează aniversarea a 70 de ani de la semnarea Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi a Convenţiei privind prevenirea şi pedepsirea crimei de genocid. Elevii au prezentat sub diferite forme – videoclipuri, afişe, articole, poveşti de viaţă, pentru cunoaşterea şi înţelegerea contextului istoric în care au avut loc ororile holocaustului, precum şi înţelegerea semnificaţiei acestuia.

Prin această acţiune s-a urmărit conştientizarea de către tineri a efectelor Holocaustului şi a pericolelor mișcărilor radicale, extremiste, precum și a regimurilor totalitare, care conduc la o încălcare gravă a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. Promovarea diversității, a respectului față de celălalt, a demnităţii umane, a egalității de șanse reprezintă principii fundamentale pentru dezvoltarea unei societăți democratice, în care astfel de evenimente dureroase la adresa umanității să nu se mai repete.

28 ianuarie
   În data de 28 ianuarie, IRDO, în parteneriat cu Şcoala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu din Bucureşti, a organizat o sesiune de prezentări şi dezbateri având ca temă atât comemorarea victimelor Holocaustului cât şi combaterea manifestărilor de ură, xenofobie, rasism şi neonazism în contextul societăţii actuale. Tema desemnată de ONU din acest an a fost  „Cereţi şi apăraţi drepturile voastre”. 

Prezentarea realizată de Institutul Român pentru Drepturile Omului s-a axat pe o cercetare interdisciplinară abordând subiectul din punct de vedere, istoric, sociologic, psihologic şi adresându-se grupului ţintă în scopul  formării, educării, dar şi al conştientizării cu privire la Holocaust. După o trecere în revistă a evenimentelor carea au generat  Holocaustul, dar şi a istoriei persecuţiei evreilor, s-a vorbit despre cei care au salvat vieţi omeneşti în această perioadă cruntă a umanităţii.

Acțiunea s-a concretizat și prin dezbateri care s-au axat pe rolul tinerei generaţii într-o lume marcată de transformări profunde si de noi violenţe. Tinerilor le revine responsabilitatea respectării şi promovării valorilor umanităţii, ale drepturilor şi libertăţilor fundamentale, pentru transmiterea mai departe a idealurilor şi principiilor Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului.

Linkuri: Andreea Oana Şcoala Superioară Comercială Kretzulescu postare #Holocaust #RemembranceDay #Neveragain #Neverforget

30 ianuarie
  De ziua Nonviolenței în școală, Institutul Român pentru Drepturile Omului, în colaborare cu Școala Gimnazială „Apostol Arsache” din comuna Vedea, județul Giurgiu, a organizat un concurs de afișe și de mesaje de promovare a unei culturi a toleranței destinat claselor V-VIII.

Acesta a vizat ca elevii să propună ei înșiși soluții pentru combaterea violenței în mediul școlar, ca fiind direct interesați și responsabili de crearea unui spațiu de colaborare și înțelegere, favorabil învățării și deprinderii de atitudini sociale.

Clasele mici au participat la activități prin realizarea de afișe. Puse în format grafic și, deci, cu un impact vizual puternic, dar și ușor de înțeles, imaginile au pledat pentru promovarea unor atitudini de înțelegere și respect reciproc, prin cultivarea încrederii și prieteniei și prin reducerea comportamentelor de violență verbală și fizică.

Clasele mari au creat mesaje care vor fi afișate în clase și în cadrul școlii, prezentări ale cauzelor violenței sau panouri cu regulile care trebuie respectate în mediul școlar, pentru a preîntâmpina conflictele.

Cele patru clase de la nivel gimnazial, coordonate de prof. Sorin Meclea, au avut abordări diferite ale fenomenului violenței școlare, numitorul comun fiind încrederea că, prin colaborare, acesta să poate fi stopat.

 

 Anul 2018

Arhivă ianuarie-iunie 2018

14 septembrie
 În cadrul unei colaborări extinse între structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, şi anume Direcţia Generală Anticorupţie, Inspectoratul General pentru Imigrări şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, care a condus la crearea şi implementarea „Planului de măsuri comune în vederea prevenirii corupţiei în contextul migraţiei ilegale”, cu etapizarea unor acţiuni şi evenimente dedicate, pe 14 septembrie a avut loc o nouă întrunire de lucru şi dezbateri. Ocazia a fost reprezentată de convocarea şefilor structurilor teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări, desfăşurată la Bucureşti, la Centrul Cultural al M.A.I.
 Alături de Robert Neacşu, din cadrul Serviciului Prevenire al Direcţiei Generale Anticorupţie, care a făcut o scurtă prezentare a activităţilor comune întreprinse în cadrul Planului adoptat, la convocare a fost invitat Institutul Român pentru Drepturile Omului, al cărui reprezentant a prezentat un material vizând promovarea şi protejarea drepturilor omului din perspectiva forţelor de poliţie, cu aplicabilitate pe domeniul sensibil al migraţiei. S-au trecut în revistă tematici precum: rolul responsabililor cu aplicarea legii în protejarea drepturilor omului, conform documentelor internaţionale şi regionale cu o relevanţă sporită pentru cadrele din poliţie, şi drepturile migranţilor, cu accentuarea necesităţii de adaptabilitate a măsurilor în cazuri speciale sau în situaţii vizând persoane/categorii vulnerabile: migranţii victime ale infracţiunilor, refugiaţii sau solicitanţii de azil, copiii sau persoanele cu nevoi speciale.

25 septembrie
 „Planul de măsuri comune în vederea prevenirii corupţiei în contextul migraţiei ilegale” al celor trei structuri implicate de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne – Direcţia Generală Anticorupţie, Inspectoratul General pentru Imigrări şi Inspectoratul General – a prevăzut, în anul 2018, mai multe acţiuni în parteneriat cu alte instituţii care au competenţa şi expertiza necesare pentru a aborda din perspective variate problematica imigraţiei ilegale şi prevenirea corupţiei. Una dintre instituţiile invitate în cadrul acestei colaborări interinstituţionale a fost Institutul Român pentru Drepturile Omului. Dacă în prima etapă a colaborării a avut loc o întâlnire între specialiştii IRDO şi cei din cadrul IGI, o a doua etapă s-a concretizat printr-o dezbatere care a avut loc la Poliţia de Frontieră şi în care au fost vizate tematici precum nediscriminarea, realizarea unui profiling care să nu aibă ca punct de pornire o „caracteristică protejată”  (sexul, rasa, culoarea pielii, originea etnică sau socială, limba, religia, convingerile, opiniile politice, apartenenţa la o minoritate, statutul social, naşterea, handicapul, vârsta, relaţionarea cu minorităţile etc).
 Participanţii la sesiunea de informare, în număr de 24, au aparţinut mai multor unor departamente ale structurii, printre care: Serviciul formare iniţială şi continuă, Juridic, Supravegherea frontierei, Control, Coordonare aeroporturi, revista „Frontiera” De precizat că, în continuarea implementării măsurilor din ,,Planul comun de măsuri în vederea prevenirii corupţiei, în contextul migraţiei ilegale”, cele trei structuri amintite au mai organizat întâlniri cu structuri partenere din ţări precum Moldova, Bulgaria, Serbia, Ucraina şi Ungaria, în viitor dorindu-se şi invitarea unor reprezentanţi ai Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie care să prezinte aspecte privind migraţia, azilul, corupţia.

5 octombrie, Ziua Mondială a Educaţiei
 Cu ocazia Zilei Mondiale a Educaţiei, vineri, 5 octombrie 2018, s-a desfăşurat la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” din Ploieşti, un program educativ dedicat sărbătoririi acestei zile, cu tema „Rolul educaţiei în societatea actuală”, organizat de Colegiul Economic „Virgil Madgearu” în colaborare cu Institutul Român pentru Drepturile Omului şi Fundaţia „Adolescenţa”. Programul a continuat cu un spectacol de jazz susţinut de Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploieşti.
 În cadrul programului, la care au participat elevi din mai multe clase precum şi cadre didactice, s-a făcut o prezentare PowerPoint în care s-a evidenţiat semnificaţia Zilei Mondiale a Educaţiei. Anul acesta, la aniversarea a 70 de ani de la adoptarea Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului, Ziua Mondială a Educaţiei are ca temă „O educaţie de calitate se realizează cu cadre didactice calificate”, tocmai pentru a sublinia rolul major pe care îl au profesorii şi educatorii în îmbunătăţirea vieţii copiilor şi tinerilor şi pentru a reafirma angajamentul de a creşte calitatea actului de învăţământ la nivel mondial. Creşterea substanţială a numărului de profesori calificaţi, inclusiv prin cooperarea internaţională pentru formarea în ţări dezvoltate, în special a acelora care provin din ţările cele mai puţin dezvoltate, este şi unul dintre obiectivele dezvoltării durabile ale Agendei 2030.
 Echipe formate din doi sau mai mulţi elevi au contribuit cu referate, eseuri, prezentări PowerPoint despre educaţie şi şcoală în general. Printre temele abordate au fost: şcoala prin ochii elevilor, rolul educaţiei în societatea actuală, şcoala de ieri şi şcoala de astăzi.
 Talentul artistic al elevilor s-a făcut remarcat şi prin realizarea unor planşe cu imagini şi desene în care a fost abordată aceeaşi temă a dreptului la educaţie.
 Vorbind despre educaţie, marele filozof al Greciei Antice, Platon spunea: „Educaţia este cel mai de preţ dar pe care îl poate primi omul”. Într-adevăr ea reprezintă cheia reuşitei profesionale pentru încadrarea individului într-un context social dat şi asigurarea condiţiilor optime de exprimare a personalităţii lui.
 Activitatea a avut ca scop îmbogăţirea culturii generale a elevilor cu informaţii despre semnificaţia şi importanţa zilei de 5 octombrie, Ziua Mondială a Educaţiei, prin organizarea unor activităţi practice pentru formarea abilităţilor de comunicare şi tehnice.

16 octombrie
 Liceul Tehnic „Carol I” a fost gazda unui eveniment dedicat egalităţii de gen, în cadrul unui proiect cofinanţat prin programul Erasmus + (No. 2017-1-FR01-KA219-037270). Prin atelierele, întrunirile, dezbaterile,  activităţile desfăşurate de elevi pe parcursul proiectului – care a debutat în 2017 – participanţii şi-au propus sensibilizarea, responsabilizarea şi mobilizarea elevilor pentru a respinge comportamentele discriminatorii la adresa femeilor.
 La întrunirea din 16 octombrie, de la Bucureşti, elevii participanţi, provenind din 5 ţări (Bulgaria, Franţa, Italia, Portugalia şi România), au abordat mai multe faţete ale discriminării împotriva femeilor – violenţa şi abuzurile sexuale, violenţa fizică, aspecte ale discriminării la nivel de societate, comunitate şi familie, discriminarea la locul de muncă sau la angajare, stereotipurile etc. – prin prezentări interactive, care evidenţiat situaţii punctuale, dar care sunt simptomatice pentru problematica la nivel european.
 Fiecare faţetă a fost prezentată într-un mod dinamic şi de impact, prin intermediul unor interviuri realizate în cadrul liceelor ori sondaje, statistici, scenete live etc.
 De asemenea, un alt punct relevant al proiectului a fost susţinerea tuturor prezentărilor în franceză, pentru a încuraja schimburile interculturale şi plurilingvismul, ca instrumente utile în exersarea drepturilor de cetăţeni europeni.
 Echipa română, coordonată de profesor Teodora Buică, a prezentat un teatru forum în care s-a pus accentul pe discriminările de gen, rasă şi culoarea pielii etc. care pot interveni în demersurile de selectare a candidaturilor pentru un post.
 La eveniment au fost invitaţi colaboratori ai echipei române şi reprezentanţi ai instituţiilor care au sprijinit demersurile din cadrul proiectului: Institutul Român pentru Drepturile Omului, Institutul Francez, Inspectoratul Şcolar, Proedus etc.

Mai multe detalii despre proiectul Erasmus găsiți aici (fr).

19 octombrie
Vineri, 19 octombrie 2018, directorul Institutului Român pentru Drepturile Omului a fost oaspetele elevilor Şcolii gimnaziale George Poboran din Slatina. Tinerii, premiaţi la concursurile naţionale privind drepturile omului şi-au făcut cunoscute proiectele educaţionale în care s-au implicat şi ale căror obiective comune le reprezintă democraţia, toleranţa şi voluntariatul.
Domnul Adrian Bulgaru, director IRDO, le-a prezentat copiilor importanţa educaţiei pentru drepturile omului, a educaţiei în general şi a respectului faţă de valori. De asemenea, domnul director a amintit elevilor că peste câteva zile vom sărbători Ziua Organizaţiei Naţiunilor Unite, subliniind importanţa Cartei Naţiunilor Unite, şi arătând scopul şi principiile care stau la baza misiunii şi activităţilor ONU.
  
Detalii și imagini

24 octombrie, Ziua Organizației Națiunilor Unite
 În fiecare an, la 24 octombrie, se celebrează Ziua Naţiunilor Unite, pentru a marca intrarea în vigoare în 1945, a Cartei Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU), tratatul prin care s-a înfiinţat Organizaţia Naţiunilor Unite. Evenimentele organizate în această zi în cele 193 de state membre sunt dedicate promovării obiectivelor şi realizărilor Organizaţiei Naţiunilor Unite.
 Cu această ocazie, miercuri, 24 octombrie, Institutul Român pentru Drepturile Omul (IRDO) în colaborare cu Fundaţia „Adolescenţa”, cu elevi ai Colegiului „Spiru Haret” din Ploieşti, au organizat un atelier cu tema „Drepturile omului în sistemul ONU”  la Centrul de Documentare şi Informare (CDI) al colegiului, pentru marcarea Zilei Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU).
 În deschiderea manifestării a fost prezentată printr-un material realizat în PowerPoint semnificaţia zilei ONU, scopul şi sarcinile care îi revin organizaţiei, principiile care stau la baza constituirii ei, structura organizatorică precum şi atribuţiile care îi revin fiecărui organism din structura ONU.
 De asemenea au  fost vizionate prezentări media, unde au fost evidenţiate principalele evenimente care au avut loc în cursul anului 2018, în cadrul Adunării Generale ONU, culminând cu cea de-a 73 sesiune ONU din 24 septembrie 2018, dedicată centenarului naşterii lui Nelson Mandela.
 În cadrul manifestării s-a subliniat şi importanţa primului document cu vocaţie universală, proclamat şi adoptat de Adunarea Generală a ONU, la 10 decembrie 1948, care stabileşte o concepţie unitară a comunităţii internaţionale despre drepturile şi libertăţile omului, Declaraţia universală a drepturilor omului, care anul acesta la 10 decembrie, marchează cea de-a 70 aniversare.
 S-a dat citire şi mesajului Secretarului General ONU, Antonio Gutterres, adresat cu ocazia Zilei Naţiunilor Unite.  Prin această acţiune s-a urmărit reînnoirea cunoştinţelor şi dobândirea unor cunoştinţe noi, pentru elevii claselor a IX participanţi la eveniment, despre semnificaţia ONU, importanţa actuală a activităţii înaltului forum mondial în protecţia şi promovarea drepturilor omului, a democraţiei şi bunei guvernări care alături de pace, securitate, dezarmare, dezvoltare, eradicarea sărăciei şi protecţia mediului se numără printre obiectivele cheie ale organizaţiei mondiale.

 Mai multe detalii găsiți aici.

27 octombrie
 Conferinţa „Acces şi participare la educaţie pentru persoanele cu dizabilităţi”, desfăşurată în perioada 26-27 octombrie la Bucureşti şi organizată de Consiliul Naţional al Dizabilităţii din România, Asociaţia RENINCO şi Grupul Român pentru Educaţie Incluzivă, a fost un prilej de dezbatere pe trei componente fundamentale ale problematicii: legislaţie, monitorizare şi asigurarea practicilor adecvate la clasă.
 Conferinţa a reunit specialişti din mediul universitar şi cercetare, instituţii publice cu atribuţii în domeniu, cadre didactice din învăţământul preuniversitar şi organizaţii neguvernamentale, cu această ocazie lansându-se şi un Manifest.
 Reprezentantul IRDO a avut o scurtă intervenţie care a evidenţiat, cu exemple concrete – din experienţa Institutului în colaborarea cu actorii importanţi din sistemul de învăţământ – obstacolele care, la ora actuală, pot împiedica realizarea unei educaţii incluzive pentru persoanele cu dizabilităţi. S-a subliniat, de asemenea, importanţa informării corecte asupra drepturilor acestei categorii vulnerabile şi a formării personalului din mediul şcolar (directori, cadre didactice, consilieri şcolari), dar şi a elevilor şi părinţilor.

Mai multe detalii găsiți aici.

2 noiembrie
La Casa Corpului Didactic Cluj, partenerul Institutului Român pentru Drepturile Omului şi al Ministerului Educaţiei Naţionale în organizarea şi desfăşurarea ,,Concursului naţional de creativitate didactică în domeniul materialelor auxiliare destinate educaţiei pentru drepturile omului, democraţie şi o cultură a păcii”, s-a realizat o primă etapă de jurizare a materialelor primite din ţară de la cadrele didactice participante.
De asemenea, la CCD Cluj s-a creat un spaţiu expoziţional, unde lucrările provenite din Bucureşti, Caraş-Severin, Maramureş, Brăila, Cluj pot fi vizionate în perioada 29 octombrie-22 noiembrie.
Jurizarea şi premierea la nivel naţional vor avea loc în cursul lunii noiembrie, la sediul Institutului Român pentru Drepturile Omului din Bucureşti.


Mai multe detalii aici.
Regulamentul de concurs poate fi consultat aici.

9 noiembrie, Ziua internaţională de combatere a fascismului şi antisemitismului
 Ca în fiecare an Institutul Român pentru Drepturile Omului se alătură campaniei de combatere a fascismului şi antisemitismului, iniţiativă a comunităţii internaţionale de a crea un front comun împotriva violenţelor şi a ideologiilor inspirate de ură şi xenofobie.
IRDO, în parteneriat cu Colegiul Naţional „Spiru Haret”, a organizat în cadrul proiectului „Şcoala altfel” evenimentul „Apărători ai drepturilor omului în acţiune”. Elevii claselor X–XI au prezentat sub diferite forme – videoclipuri, afişe, articole, poveşti de viaţă – tema recurenţei extremismului. De la progromul din 9 noiembrie 1938, dată simbolică a declanşării celui mai întunecat eveniment din istoria recentă – Holocaustul, fascismul şi antisemitismul nu au dispărut. Ele continuă să se manifeste sub forme noi iar combaterea extremismului în zilele noastre nu reprezintă un act radical, ci o necesitate. Pentru materialele video şi afişele din cadrul prezentării, IRDO a avut, ca în fiecare an, sprijinul organizaţiei UNITED for Intercultural Action – reţeaua europeană de ONGuri care militează împotriva naţionalismului, neofascismului, pentru drepturile migranţilor, refugiaţior şi ale minorităţilor, a cărei activitate este susţinută de 560 de ONGuri din întreaga lume.
Ziua de 9 noiembrie are două semnificaţii. Prima este comemorarea victimelor progromului din 1938, supranumit şi „Noaptea de cristal” sau „Noaptea vitrinelor sparte”, când autorităţile fasciste au incitat la violenţă populaţia şi studenţimea germană. În acea noapte au fost incendiate sinagogi şi au fost distruse vitrinele magazinelor evreieşti, iar proprietarii acestora au fost agresaţi şi bătuţi. Aşa a început prigonirea evreilor, data de 9 noiembire reprezentând în mod simbolic data declanşării Holocaustului.
Cea de a doua semnificaţie a zilei de 9 noiembrie pentru societatea contemporană este lansarea către publicul larg a unui semnal de alarmă în scopul conştientizării pericolului actual al mişcărilor naţionaliste şi de extremă dreaptă a căror recurenţă atinge un indice îngrijorător la ora actuală. Elevii au prezentat din perspectivă proprie cum văd ei lupta împotriva neofascismului şi a reapariţiei mesajelor motivate de ură, xenofobie şi extremism. Timpul care s-a scurs de la Holocaust nu trebuie să fie un pretext pentru scufundarea treptată în uitare a acestei tragedii a umanităţii, deoarece cu cât vom uita ceea ce s-a întâmplat, cu atât vom fi mai expuşi la noile valuri de ură şi violenţă.

 Mai multe detalii despre Ziua internațională de combatere a fascismului și antisemitismului puteți găsi pe facebook aici (en) și aici (en) sau pe pagina de Internet a Agenției pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene (FRA) dedicată antisemitismului (en).

 16 noiembrie – Ziua Internațională a Toleranței
 Evenimentul, organizat şi desfăşurat la Şcoala gimnazială „Mihai Viteazul” din Pucioasa, a cuprins o serie de acţiuni ce au avut ca scop sensibilizarea şi educarea tinerilor în spiritul toleranţei.
 În cadrul şcolii a fost organizat concursul de afişe denumit „E timpul pentru toleranţă”, în care elevii, atât din ciclul primar cât şi gimnazial, au putut să creioneze, conceptul de „toleranţă” aşa cum îl percep ei, în viziunea lor. În cele 80 de lucrări realizate, copiii au exprimat prin imaginaţie şi culoare conceptul de „toleranţă” atât ca valoare definitorie a personalităţii umane cât şi interpretat în sensul larg, prin capacitatea de a-i accepta, a-i înţelege şi a relaţiona cu cei din jur indiferent de naţionalitate, culoare, etnie, limbă, religie, cultură etc. În această zi a avut loc premierea celor 8 lucrări câştigătoare de către institut, oferindu-se cărţi de la editurile Corint şi Epica, în baza parteneriatului încheiat cu acestea, care are scopul de a promova dragostea faţă de lectură şi respectul faţă de valori.
 Tot cu acest prilej, au fost premiaţi şi câştigătorii Concursului „Democraţie şi Toleranţă” din anul 2018, de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Dâmboviţa, prin persoana domnului prof. Sorin Ion, inspectorul şcolar general şi a doamnei prof. Cristina Stroe, inspectorul şcolar general adjunct.
 A urmat dezbaterea sugestiv intitulată „Toleranţa şi drepturile omului”, un adevărat dialog ce a avut loc între elevii participanţi la Concursul naţional „Democraţie şi Toleranţă” de-a lungul anilor, alături de profesorii lor, Georgiana Vintilă, Florina Diaconu şi Gabriela Diaconescu, elevi din Consiliul elevilor, reprezentanţi ai profesorilor şi părinţilor şi reprezentanţii IRDO. Copiii au fost curioşi să afle care sunt cele mai importante drepturi ale lor, din punctul de vedere al directorului Institutului, domnul Adrian Bulgaru, dar şi care au fost cele mai grave cazuri de încălcare a drepturilor întâlnite de acesta. Iar pentru că au găsit deschidere totală, s-a decis continuarea dialogului alături de autorităţile locale, la Primăria Oraşului Pucioasa.
 Mai multe detalii aici. Afişele câştigătoare pot fi vizualizate aici.

 19 noiembrie
 Cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, sărbătorită în fiecare an pe 20 noiembrie şi a Zilei internaţionale de prevenire a abuzului asupra copilului, marcată pe 19 noiembrie, Institutul Român pentru Drepturile Omului, în parteneriat cu Şcoala Gimnazială „Radu Stanian” din Ploieşti şi Asociaţia „Adolescenţa”, a organizat pe 19 noiembrie un program educativ desfăşurat sub forma unui atelier cu tema „Sunt copil, am drepturi”, cu participarea elevilor clasei a V-a a Şcolii Gimnaziale „Radu Stanian” din Ploieşti. În cadrul programului s-a făcut şi o prezentare în PowerPoint a semnificaţiei acestor zile, subliniindu-se că drepturile copiilor au fost recunoscute încă după primul război mondial, prin adoptarea Convenţiei de la Geneva asupra drepturilor Copilului din 1924.
 Preocuparea pentru recunoaşterea şi vegherea modului în care sunt respectate drepturile copilului au continuat şi în următoarele decenii. În 1959, ONU a adoptat „Declaraţia Drepturilor Copilului” şi 30 de ani mai târziu, în 1989, a fost adoptată „Convenţia Internaţională cu privire la Drepturile Copilului” – primul document internaţional menit să recunoască toate drepturile legale de care trebuie să beneficieze copiii din întreaga lume.
 În continuare acţiunea s-a desfăşurat sub forma unui atelier interactiv, prin care copiii au pus întrebări şi au dat răspunsuri asupra modului cum văd ei diferitele drepturi stipulate în Convenţia Internaţională a Drepturilor Copilului.
 De asemenea, a avut loc şi un concurs de desene având ca temă ilustrarea unuia sau mai multor drepturi din Convenţia ONU asupra drepturilor copilului. Juriul format din reprezentantul IRDO şi din cel al şcolii a oferit diplome copiilor câştigători ai concursului, pentru cele mai sugestive desene.
 Prin această acţiune s-a urmărit înţelegerea de către copii a drepturilor lor aşa cum sunt stipulate în Convenţia Internaţională a Drepturilor Copilului, dar şi responsabilităţile care derivă din fiecare drept, astfel încât fiecare copil să meargă la şcoală, să fie ferit de pericole, pentru a-şi valorifica la maxim potenţialul.

 

    26 noiembrie
   Luni 26 noiembrie, a avut loc la sediul IRDO dezbaterea cu tema „O viaţă fără violenţă este dreptul fiecărei femei” organizată în parteneriat cu Asociaţia Femeilor din România – Împreună (AFRI) cu prilejul Zilei Internaţionale a Combaterii Violenţei Împotriva Femeilor şi a perioadei  celor 16 zile de activism (numită şi zilele portocalii) care începe  pe 25 noiembrie şi se încheie în data de 10 decembrie, Ziua Internaţională a Drepturilor Omului.

Ţinând cont de realitatea din societatea românească şi ca urmare a recentelor modificări pe plan legislativ, prin această dezbatere IRDO şi-a propus identificarea unor noi modalităţi şi căi de comunicare între institut şi actorii implicaţi în combaterea violenţei împotriva femeilor. Prin intermediul grupului de lucru constituit şi extins faţă de anul trecut s-au analizat consecinţele actelor de violenţă domestică asupra familiei şi societăţii, dar şi barierele cu care se confruntă factorii implicaţi în combaterea violenţei împotriva femeilor.

Reprezentanţii ONG-urilor au subliniat barierele cu care se confruntă în activitatea de zi cu zi, conform specificului activităţii fiecărei organizaţii în parte, lacunele existente în implementarea legislaţiei şi au prezentat exemple de cazuri concrete şi de bune practici. Au fost discutate aspectele privind lipsa de încredere a victimelor în sistemul judiciar, faptul că reprezentanţii autorităţilor de multe ori nu le acordă credibilitate, dar şi faptul că se continuă propagarea imaginii stereotipe a femeii în materiale publicitare. Un element de importanţă majoră continuă să fie lipsa datelor privind numărul plângerilor şi deciziilor judecătoreşti referitoare la discriminarea femeilor. Este necesară o mai bună monitorizare a situaţiilor în care ordinul de protecţie este încălcat de agresor. Reprezentanţii poliţiei au evidenţiat problemele cu care se confruntă în activitatea lor cu privire la protejarea victimelor, presiunile asupra personalului insuficient şi au propus ca la viitoarele întâlniri să fie invitaţi şi judecători pentru exemplificarea modalităţilor de soluţionare în justiţie a cazurilor de violenţă domenstică. Ca în fiecare an,  IRDO s-a alăturat Campaniei Internaţionale a Zilelor Portocalii  „Să spunem NU violenţei împotriva femeilor #sayNO_UNiTE în parteneriat cu şcoala gimnazială 113, Colegiul naţional  Spiru Haret şi cu Asociaţia Femeilor din România. Constatările grupului de lucru vor fi expuse pe larg în viitoarele publicaţii IRDO.

 

Arhiva

2014   2015   2016   2017