Concursuri

Educarea tinerei generaţii în spiritul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, al demnităţii şi toleranţei, al schimbului liber de opinii este un obiectiv care constituie obiectul unui parteneriat între Institutul Român pentru Drepturile Omului şi Ministerul Educaţiei Naţionale care se concretizează prin desfăşurarea unor activităţi devenite tradiţionale: concursurile şcolare naţionale „Olimpiada de educaţie civică şi cultură civică” şi „Democraţie şi toleranţă”, precum şi „Concursul de creativitate didactică în domeniul realizării de materiale auxiliare utilizabile în educaţia pentru drepturile omului”.http://irdo.ro/webimg/c_afis olimpiada.jpg

Concursuri cu periodicitate anuală

Olimpiada Naţională de Ştiinţe Socio-Umane

Concursul se adresează elevilor cu aptitudini în domeniul ştiinţelor socio-umane, având ca obiectiv educaţia în vederea cunoaşterii şi aplicării valorilor fundamentale ale drepturilor omului, a deprinderii de comportamente care respectă aceste drepturi esenţiale, dar  şi de competenţe de participare la viaţa publică.

Discipline: educaţie civică, cultură civică, logică, psihologie, sociologie, economie şi filozofie

La secţiunea educaţie civică, elevii participă în cadrul unor echipe formate din doi elevi, din clasele a III-a sau a IV-a, în timp ce la disciplina cultură civică echipele sunt constituite din elevi din clasele a VII-a sau a VIII-a din cadrul aceleiaşi unităţi şcolare.

 

2018*   2017  2016   2015

* Mai multe detalii legate de ediția din 2018 a Olimpiadei Naționale de Științe Socio-Umane puteți găsi aici.

 

Concursul naţional „Democraţie şi toleranţă”

Concursul reprezintă o formă complexă de educaţie civică în care sunt implicaţi elevii din ciclul primar şi gimnazial.

Obiective:

  • asumarea rolului şi statutului de cetăţean în cadrul unei societăţi democratice,
  • formarea şi dezvoltarea spiritului civic constructiv,
  • cunoaşterea de către elevi a unor concepte esenţiale specifice unei societăţi democratice şi a unui stat de drept: democraţie, toleranţă, drepturile omului, drepturile copilului,
  • cunoaşterea reglementărilor naţionale şi internaţionale referitoare la aceste concepte,
  • exersarea de către elevi a atitudinilor şi comportamentelor democratice, tolerante şi a spiritului civic,
  • formarea şi dezvoltarea deprinderilor de participare la viaţa comunităţii educaţionale,
  • formarea motivaţiei în vederea promovării şi apărării drepturilor omului şi ale copilului


Etape:

  • teoretică (constă într-o lucrare scrisă),
  • practic-aplicativă (elaborarea unui proiect pentru soluţionarea uneia dintre problemele şcolii sau comunităţii locale căreia îi aparţin elevii, proiectul având forma unui portofoliu)
  • artistică (realizarea unei lucrări plastice – desen, grafică, pictură, colaj, sculptură etc.,  care să ilustreze modul de soluţionare a problemei prezentate în cadrul proiectului la nivelul probei practic-aplicative), cu participarea unor echipe alcătuite din câte 3 membri, dintre care unul din învăţământul primar

 

2018   2017   2016

 

Olimpiada de Altruism

Departamentul de Asistenţă Socială din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Psihologie a Universităţii de Vest din Timişoara, în parteneriat cu Institutul Român pentru Drepturile Omului lansează concursul intitulat „Olimpiada de altruism”.

Având ca scop promovarea şi recompensarea comportamentelor pro-active şi valorilor de cooperare şi întrajutorare la nivelul comunităţilor, concursul se adresează elevilor claselor a XII-a, din oricare dintre unităţile de învăţământ din România, acreditate de către Ministerului Educaţiei Naţionale, care contribuie la dezvoltarea unei societăţi incluzive.

Elevii vor participa cu un document (text, colaj, foto, video) care să relateze povestea unei activităţi de voluntariat întreprinse de ei.

Calendar concurs

15 februarie 2019 – Lansare concurs

15 februarie-15 aprilie 2019 – Primirea materialelor

10 mai 2019 – Anunţarea rezultatelor; lucrările vor fi evaluate de un juriu format din cadre didactice din Departamentul de Asistenţă Socială şi din practicieni în domeniul asistenţei sociale.

21 mai 2019 – Premierea câştigătorilor, la sediul Universităţii de Vest Timişoara. Se vor acorda 6 premii. Pentru mai multe informaţii, accesaţi Afişul de concurs şi Regulamentul

 

Concursuri fără periodicitate

  • Concurs de desene cu tema „Numai în întuneric suntem la fel?”, organizat în cadrul manifestărilor dedicate Săptămânii Europene de Acţiune Împotriva Rasismului de Fundaţia Adolescenţa, Casa Corpului Didactic Prahova, Colegiul Naţional „Jean Monnet” şi Institutul Român pentru Drepturile Omului (2015)
  • Concursul de creaţie plastică pentru elevii din învăţământul primar a fost organizat în cadrul manifestărilor dedicate „Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului” în parteneriat cu Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” şi Colegiul Naţional „Jean Monnet” din Ploieşti (2016)
  • Concursul de eseuri, poveşti şi lucrări plastice pentru elevii din învăţământul primar având ca temă „Drepturile omului – universalitate sau privilegiu?” a fost un eveniment organizat în parteneriat cu Şcoala Gimnazială „Ion Vişoiu” din Chitila, judeţul Ilfov (2016)
  • Concursul „Drepturi şi Responsabilităţi”
    Desfăşurat în perioada 30 octombrie-10 noiembrie şi adresat copiilor cu vârste cuprinse între 12 şi 14 ani, concursul organizat de Institutul Român pentru Drepturile Omului, în colaborare cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sector 6, a presupus ca, pentru câteva dintre drepturile cuprinse în Convenţia Internaţională a Drepturilor Copilului şi prezentate în afişul de concurs, copiii să formuleze în scris minimum trei responsabilităţi ce le revin în raport cu prietenii, colegii, familia, şcoala, comunitatea.
    La concurs au participat în jur de 30 de copii, dintre care premianţii au fost: Duţă Daria-Maria, 10 ani, Şcoala gimnazială nr. 197, Samson Ferdinand Mild, 13 ani, Şcoala gimnazială nr. 153, SisanYunusAmiri, 13 ani, Şcoala gimnazială nr. 169.
  • Concursurile de poezii şi desene ale Şcolii gimnaziale „Prof. Ion Vişoiu”
    Pentru a sărbători Ziua Internaţională a Drepturilor Copilului, Şcoala gimnazială „Prof. Ion Vişoiu”, în colaborare cu Sectorul formare al IRDO, a desfăşurat un concurs de poezii având ca subiect drepturilor celor mici. Jurizarea şi premierea s-au făcut de către Institut, iar cinci (Spiru Ştefan - clasa a V-a, Scorici Denisa Maria - clasa a VI-a, Muntianu Ştefan - clasa a VI-a, Pîrva Lavinia - clasa a V-a, Eren Cristea - clasa a V-a) dintre cei 24 de participanţi de la clasele a V-a şi a VI-a au primit premii din partea IRDO constând din cărţi pentru copii.
    Concursul de desene, la care au participat 17 copii, a prezentat, prin culoare talent şi imaginaţie, o gamă largă de drepturi (la un mediu sănătos, la identitate naţională, la joc, educaţie şi protecţie). Un juriu compus din şeful Sectorului formare IRDO, copii, părinţi şi cadre didactice a răsplătit cu premii  în cărţi cei trei câştigători.
  • Concursurile de creaţie literară şi plastică ale Şcolii gimnaziale „Take Ionescu”
    Cu ocazia Săptămânii Educaţiei Globale, în perioada 18-26 noiembrie 2017, Şcoala gimnazială „Take Ionescu”, având ca partener Institutul Român pentru Drepturile Omului, două concursuri. Cel de creaţii literare a fost intitulat ,,Cuvinte şi atitudini pentru o copilărie fericită”, iar cel de creaţii plastice s-a numit ,,Chipul şi culorile copilăriei”.  
    Premierea elevilor câştigători ai celor două concur suri amintite s-a realizat cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului, pe 10 decembrie, cu sprijinul Institutului Român pentru Drepturile Omului.
  • Concurs de afişe „E timpul pentru toleranţă”  
    Desfăşurat la Şcoala gimnazială „Mihai Viteazul” din Pucioasa, acesta a avut ca temă „toleranţa” şi s-a adresat atât elevilor din ciclul primar cât şi gimnazial.
    În cele 80 de lucrări realizate, copiii au exprimat prin imaginaţie şi culoare conceptul de “toleranţă” atât ca valoare definitorie a personalităţii umane cât şi interpretat în sensul larg, prin capacitatea de a-i accepta, a-i înţelege şi a relaţiona cu cei din jur indiferent de naţionalitate, culoare, etnie, limbă, religie, cultură etc.
    Premierea celor opt lucrări câştigătoare ale concursului (Bănescu Daria, VIII-C, Mituţă Daria, IV-B; Butcă Andreea, V-C; Mărculescu Teodora / Toma Ştefania,   VII-B; Ioniţă Elena, VIII-B; Pântea Alexia / Nechita Ioana, VII-C; Măntescu Bianca, V-A; Negoiţescu Arina / Poşchină Andreea,  VIII-A)  s-a făcut de către Institut cu ocazia „Zilei Internaţionale a Toleranţei”, 16 noiembrie 2018, oferindu-se  enciclopedii şi cărţi de la editurile Corint şi Epica, în baza parteneriatului încheiat între acestea şi IRDO.
  • Concurs de desene
    Cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, sărbătorită  în fiecare an pe 20 noiembrie, pentru a marca ziua când a fost adoptată Convenţia Internaţională cu privire la Drepturile Copilului (20 noiembrie 1989), Şcoala Gimnazială „Radu Stanian” – Ploieşti, în colaborare cu Institutul Român pentru Drepturile Omului, a organizat un concurs de desene cu tema „Sunt copil, am drepturi”, unde copiii clasei a V-a au ilustrat prin desenele lor pline de imaginaţie şi talent unele din drepturile lor (dreptul la o familie, dreptul la educaţie, dreptul la sănătate, dreptul la opinie, dreptul la joacă şi recreere, dreptul la libera exprimare etc.) care sunt înscrise în Convenţia ONU cu privire la drepturile copilului. Un juriu format din reprezentantul IRDO şi un cadru didactic din şcoală a răsplătit cu diplome pe câştigătorii lucrărilor premiate. Mai mult...
  • Concurs de creativitate plastică „Drepturile copiilor văzute de copii”
    Cu ocazia sărbătoririi Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului (20 noiembrie), în parteneriat cu Şcoala Gimnazială nr. 117, Institutul Român pentru Drepturile Omului a desfăşurat un concurs de creativitate plastică, intitulat „Drepturile copiilor văzute de copii”. Desenele, creative şi originale, au abordat mai multe tipuri de drepturi: la familie, la sănătate, la informare, la educaţie, la protecţie împotriva violenţei etc.
    Unii dintre elevi au lăsat şi mesaje scrise pe desenele lor: „Drepturile copiilor trebuie respectate”, „Oamenii au aceleaşi drepturi, dar gusturi diferite”, „Unele drepturi sunt încălcate”.
    Desenele câştigătoare vor fi incluse într-o expoziţie tematică dedicată Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului (10 decembrie), alături de desenele altor copii, din Bucureşti şi din ţară.
  • Concurs de eseuri de Ziua Culturii Naţionale
    Articolul 29 al Convenţiei Internaţionale privind Drepturile Copilului aminteşte că procesul educativ trebuie să vizeze „educarea copilului în spiritul respectului faţă de părinţii, limba sa, de identitatea şi valorile sale culturale, faţă de valorile naţionale ale ţării în care acesta locuieşte, ale ţării de origine, precum şi faţă de civilizaţii diferite de a sa”.
    Pornind de la aceste deziderate şi în perspectiva sărbătoririi Zilei Culturii Naţionale, Institutul Român pentru Drepturile Omului, împreună cu partenerii săi, Grupul Editorial Corint şi Muzeul Municipiului Bucureşti, îşi propun să readucă în atenţia copiilor şi adolescenţilor figurile emblematice ale culturii române, printr-un concurs de minieseuri.
    Acesta se va desfăşura în perioada 20 noiembrie-20 decembrie 2018, urmând ca 10 dintre participanţi să fie premiaţi cu pachete de cărţi oferite de Grupul Editorial Corint şi cu o vizită a muzeului, în cadrul unei festivităţi care va avea loc pe 15 Ianuarie, la Muzeul Municipiului Bucureşti – Palatul Şuţu.
    Minieseurile, intitulate „De ce îmi place…” (numele personalităţii sau figurii istorice alese), se vor trimite pe adresa de email office@irdo.ro şi vor trebui să argumenteze în ½ -1 pagină alegerea din titlu.
    Spor la scris şi mult succes!
    Mai multe detalii aici şi aici.
           
  • Concurs de eseuri “Democraţie şi toleranţă“
    La propunerea Institutului Român pentru Drepturile Omului, concursul de eseuri s-a desfăşurat la Școala gimnazială nr. 113 cu prilejul Zilei Internaţionale a Toleranţei. Elevii participanţi au abordat în eseurile lor tematica toleranţei în contextul problematicii valorilor umane din perspectivă proprie. Aceștia au scris despre acceptarea diversităţii, despre înţelegerea celorlalţi oameni fără prejudecăţi  din considerente de rasă, culoare, naţionalitate, etnie, convingeri religioase, obiceiuri, tradiţii, pornind de la întâmplări şi experienţe trăite. S-a ţinut cont în jurizare de tuşa personală şi de capacitatea de-a avea o viziune de ansamblu asupra fenomenului de intoleranţă şi a consecinţelor pe care le poate avea asupra societăţii. Institutul Român a premiat eseurile câştigătoare, acestea au constat în diplome şi publicaţii IRDO, un exemplar al Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului ilustrată pentru copii şi tradusă în limba română. Toţi participanţii la concurs au primit  din partea IRDO publicaţii  având ca temă drepturile omului. Cu acest prilej IRDO a încheiat un parteneriat de colaborare cu Şcoala Gimnazială 113, Bucureşti.  Link-uri utile Blog şcoala 113: http://educativ113.weebly.com/educativ-113/drepturile-omului